iKlubovnae-StopaSPJFe-ShopDlouhodobá hra pro kluby


, Registrovat
Přejít na menu

Oprava: Večer světel byl až roku 1988

Chceš přispívat na eStopu a sám/sama psát další články?
Nejprve se zaregistruj a pak nás kontaktuj buď v zóně iKlubovna, nebo e-mailem!

23.12.2017 21:25
Autor: Menhart, Počet přečtení: 2925

Psal jsem, že to bylo již roku 1987, kdy byl 1. Večer světel, protože jsem se 29. listopadu dotazoval u Ivana Vápenky a ten mi rok 1987 potvrdil. Ale dnes mi volal Alpín, že našel materiály z počátku 90. let a tam se píše...

...že 1. Večer světel byl až v roce 1988, kdy jsme tím chtěli připomenout 50. výročí vydání Rychlých šípů. 
Ta doba byla úrodná na akce - ať to bylo několik besed a autogramiád, včetně té v PKOJF (1986), tak i ta besední tramvaj s JF (1987), sbírka na pamětní desku Jana Fischera na hřbitov, samotné shromáždění u hrobu slavného kreslíře, sítotiskové tričko 50 let RŠ (ještě ho mám doma), Přátelé Žlutého kvítku, pohlednice s RŠ atd. a i ten Večer světel. Je to už 30 let a hlava si nepamatuje přesná data... :-(

Takže si pamatujte: 1. večer světel byl roku 1988. V roce 2017 byl tedy 30. Večer světel (29. výročí).


Já to v textech o VS opravím, ale na pamětním lístečku to už bude navždy špatně. Kdo jste v Praze u haštala letos byl a máte tuto raritu, buďte rád. Příští pamětní lístek  bude zase vyroben u příležitosti 30. výročí 1. Večera světel.


Já se za to omlouvám, ale snažil jsem se to ověřit o člověka nejpovolanějšího... A nevyšlo to. Alpínovi díky.

 

Správně má být 1988 - 2017

 

Informarmační list z roku 1988. Shromáždění u hrobu Jana Fischera bylo 17. prosince 1988 a ten den odpoledne byla beseda s JF a výstava o RŠ; no a večer byl 1. Večer světel.

Vytvořil 23. prosince 2017 ve 21:25:29 Menhart. Záznam nebyl nikdy upravován.


Diskuze ke článku

4. ledna 2018, 14:00
Best

Autor rozhoduje kde zveřejní

Pořadatelů večera světel je několik. Byly i "Večery světel" s jakýmsi politickým zabarvením, nebo jen městské průvody s lampiony. Znovu upozorňuji, že pokud by někdo chápal rok 1988 jako rok kdy byla založena tradice veřejného "Večera světel", tak jde o omyl. Tehdy se veřejně prezentovala aktivita nazvaná "Večer světel" a až o několik let později ve stejný den se konala akce pořádaná spolkem který nesouvisel se SPJF a ani lidmi okolo SPJF a až následné roky se pořádání veřejného "Večera světel" začali dělat lidé kteří byli napojení na dnešní SPJF - rozuměj dnešní redakce Bohouška.
4. ledna 2018, 02:14
Menhart (administrátor)

Hoši

Večer světel (název a akce) se objevuje prvně někdy v roce 1940 ve Foglarově Záhadě hlavolamu. 
Možná akce již existovala před publikováním v románu, ale o tom nic nevím. Třeba Best k tomu nějaký zápis v dobové staré vontské kronice má nebo najde.  Já ne.

 
Od té doby existují asi jen 3 typy VS.
Jeden je vontský (asi od 80.let), další veřejný (od 1988) a klubový (jistě víte nejlépe, kdy probíhal).
 
Vontský VS nechme zahalen tajemstvím. 
Veřejný pořádá v Praze, v Brně a v Ostravě SPJF. Vyveďte mě z omylu, ale jelikož SPJF se snaží držet klubové hnutí, je možno dnes považovat veřejný a klubový za společný VS pod křídly SPJF. Jinak kluby dnes už žádný VS nedrží - nepočítám v to občasné připomenutí VS v Třebíči a akcí keškařů, která se mému třídění vymyká, ale již je tradiční a je třeba ji zmínit. 
 
Vzhledem k tradici u PP SPJF a rozšíření VS v SPJF si myslím, že VS lze dnes považovat za TOP akci SPJF, kterou se prezentujeme na veřejnosti (tedy nesouhlasím s Bestem).
Vzhledem k tomu, že oba jste členy SPJF, přimlouval jsem se, aby Krizmen publikoval článek o Večeru světel (klubovém a veřejném) spíše na iKlubovně, kam díky pořádání akce SPJF patří více než na Stinadla.cz. 
 
To je vše, co jsem se snažil sdělit a s tím si dál nesouhlaste nebo souhlaste. Večery světel (o kterých se bavíme) jsou nyní akcemi SPJF a proč tedy o jejich historii nepsat na iKlubovně?
Zdar
2. ledna 2018, 15:53
Krizmen (administrátor)

Opět souhlas s Bestem

Totiž, Menharte, pražská pobočka se k VS, konanému dne 17. 12. u Haštala připojila až posléze. Předpokládal jsem, že to víš. Tento VS byl a je tzv. "Klubovní" (až v poslední době mu říkáme jako tzv. "Veřejný" aby se to někomu z uliček nepletlo) - ale vše to bude popsáno, neboj.

1. ledna 2018, 22:44
Best

Mlčeti zlato!

Menharte, Večer světel není TOP akce SPJF takže....
Nicméně všechny Večery světel nejsou "pod" SPJF. Ad neveřejný VS - opět pleteš ovoce do kompotu. O neveřejném Večeru světel se toho moc na Bouhouškovi a Stinadla.cz nedozvíš, protože je neveřejný.
1. ledna 2018, 19:26
Menhart

Souhlasím i já

- proto jsem nepřesnost hned po upozornění opravil.

Dovolím si ještě připomenout Bestovi, Krizmenovi a ostatním, že foglarovský Večer světel pořádá Pražská pobočka SPJF, takže by bylo super, kdyby o této klubové a veřejné akci bylo psáno TAKÉ na klubovém foglarovském portálu iKlubovna.
Krizmen i Best jsou členy SPJF a i PP SPJF a byli u klubových Večerů světel a mají své archívy, takže to budou ti praví lidé, co mohou napsat na iKlubovna.cz.
Stinadla.cz mají své neveřejné akce, své Večery světel a klubovnímu i foglarovskému prostředí vzdálené, tak proč to míchat?
Zdar
1. ledna 2018, 09:00
Krizmen (administrátor)

A protože

se o VS začalo zajímat mnoho nových lidí, což je dobře, beru si jako závazek v novém roce informace o prvních VS v pravý čas zveřejnit na www.bohousek.cz a www.stinadla.cz. Aby tyto informace zůstaly v náší společné paměti.
1. ledna 2018, 08:41
Krizmen (administrátor)

Souhlas s Bestem

Je to tak. Ostatně, kdo má v archivu Pražského herolda, Stín a světlo, staré Bobří stopy a čte Bohouška, tak ví, jak to s VS je. Nejhorší je, že stokrát opakovaná nepřesnost se často stává pravdou.
30. prosince 2017, 18:43
Best

Pravda dostává na frak

Myslím, že Veřejný (klubovní, pražský) Večer světel by zasloužil poněkud přesnější práci s fakty. Rozhodně příští rok to nebude třicet Veřejných Večerů světel, ale třicet let od jednorázové akce která později vedla k založení každoročního setkávání u Haštala.
26. prosince 2017, 00:14
Menhart (administrátor)

Přesvědčivý

Jsem musel být, když mi to Iva napsal v sms, že to bylo roku 1987. On byl tehdy duši všeho. :-) Jak jsem už řekl Alpínovi, neměl jsem se kam podívat, takže sms a naše děravá paměť byly jedinými zdroji. Je vidět,ze si Alpín nesmí dovolit onemocnět, protože okamžitě na události padá prach a písmo tužkou na zažloutlých stránkách deníku je občas těžko čitelné. Ještě, ze máme různé archiváře, kostelníky a staré kroniky. No a toho Alpína. Pro Čápa: organizoval jsem jednu sbírkovou větev na desku Rs. Tehdy xerox byl hodně špatně dostupný a malovat nějaký obrázek na každý lísteček jsem nezvladal, tak jsem udělal linoryt a papiry své větve razítkoval. Razítko jsem dělal na vojně, kde jsem tou dobou byl, takže jsem na to měl času spoustu. Razítko se pak používalo občas i na nějakých výstavách a naposledy asi před 3 roky na táboře čtenářských klubů. Píšu na mobilu a občas tu češtinu sem nemohu dostat, tak se omlouvám. Hezký zbytek roku a ještě jednou díky za opravu a upřesnění. Lábolo baloň utopolo.
23. prosince 2017, 22:33
Alpín

K historii Večera světel

Jen si dovolím doplnit respektive upřesnit: Nevolal jsem dnes ovšem Menhartovi žádnou novinku - žádný nový objev. To, že VS (ten, o kterém se bavíme) vznikl v roce 1988 (a proč právě tehdy), omílám každoročně na začátku pražského VS už od nepaměti. Dnes jsem jen Menhartovi uvedl dva zdroje Ivana Vápenky sepsané jím už před lety, tedy blíže letům, o nichž hovoříme, když se Menhart odvolával právě na sdělení Ivanovo. Jirka Filípek, ač to sám navrhl při našem rozhovoru o pam. lístečku před jeho tiskem, nakonec údaj o r. 1987 nevymazal – jak mi dnes napsal, byl prý Menhart velmi přesvědčivý.
Ještě dodám k původnímu Menhartovu článku, že informační list Přátel Žlutého kvítku začal vycházet až po prosincové akci 17. 12. 1988 u hrobu Jana Fischera k 50. výročí RŠ, neboť až v tu dobu byli PŽK uvedeni do světa, to se už bavíme o roce 1989, nikoliv tedy, že VS byl v infolistu už v r. 1987.
23. prosince 2017, 22:10
Čáp (administrátor)

Razítko

Mimochodem, Menharte, co znamená to razítko Rychlé šípy u tvého podpisu?

23. prosince 2017, 22:09
Čáp (administrátor)

Osmička

Příští rok končící osmičkou to bude masakr. 100 let ČSR, 80 let RŠ, 50 let okupace, 30 let večera světel. To budeme v podstatě slavit od 1. ledna až do 31. prosince. Hlavně aby se zase něco nesemlelo :)

Vložení nového komentáře
*
*
*