100 let Československa: "Od Jasiny do Aše, republika je naše"
Vyberte atribut, podle kterého se bude vyhledávat:
ID Kategorie Titulek Úvod Text Tags Obrázek 1 Obrázek 2 Autor Datum vložení Datum publikování Zveřejnit Soukromý článek? Počet zobrazeníKe stému výročí Československé republiky, připravuje SPJF jedinečnou cestovatelskou akci. Přemýšleli jsme jak oslavit vznik státu založenému presidentem T.G.Masarykem v roce 1918 a rozhodli jsme se uspořádat podnik pro celé muže i ženy. Dobrodružnou výpravu napříč celým územím bývalé ČSR, které měla za „první republiky“. Tedy z nejzápadnějšího města Aše, přes hlavní město Prahu, přes Čechy i Moravu, dále přes Slovensko až na Zakarpatskou Rus do obce Jasiňa, což bylo nejvýchodnější místo naší země. Akce je otevřena všem členům a kamarádům SPJF, můžete jet s námi vlakem z Aše, trolejbusem přes Plzeň, na kánoi po Berounce, metrem v Praze, parníkem po Brněnské přehradě, šalinou po Brně, autobusem po Slovensku, letadlem z Bratislavy, z Košic na kole, či na koni v kraji někde u Rachova.
Termín akce: pátek 27. července – neděle 5. srpna / pondělí 6. srpna 2018
0. Den / 27. 7. Brno–Aš (pátek) Nultý den akce ještě před jeho oficiálním startem bude na programu přesun účastníků z Brna či jiných míst do Aše. Plánovaná zajížďka vlakem do poslední železniční stanice Hranice v Čechách se kvůli výluce ruší, ale podívat se na nejzápadnějšího bodu ČR, ČSR a ČSSR můžeme, plánujeme tam přespat.
1. Den / 28. 7. Aš–Plzeň (sobota) V dopoledních hodinách proběhne oficiální start akce na nádraží v Aši v 9 hodin dpopoledne a v čase 9:28 odtud budeme pokračovat do Chebu a dále do Mariánských lázní, kde si doplníme zásoby lázeňských oplatků. Kvůli výluce na trase Bezdružíce - Konstantinovy lázně, využijeme nejspíše odbočku do Tachova. Předpokládanou cílovou stanicí prvního dne bude západočeská metropole Plzeň, kde by se po pěší turistice, vlaku a snad autobusu mezi dopravní prostředky měl zapsat i trolejbus.
2. Den - 29. 7. Plzeň – Praha – Český Brod (neděle) Na trase z města piva předpokládáme plavbu po Berounce a to buď v kánoích, případně přívozem u Černošic. Po překonání přes Křivoklátskou vrchovinu a následná bonusová zastávka v Praze – Cibulce. Po lodní dopravě hodláme tento den vyzkoušet i dopravu podzemní a to cestu metrem pod hlavním městem. Tento den ještě zkusíme dojet do Poděbrad navštívit hrob Jindřicha Foglara. Konečnou by se druhý den výpravy mělo stát město Český Brod.
3. Den / 30.7. Český Brod – Brno (pondělí) Cílem třetího dne by mělo být zejména překročení hranice Čech a Moravy historickým vozem Škoda 100. Směřovat budeme na Vysočinu, kde bychom měli ve Žďáru nad Sázavou navštívit Legiovlak, který se zasloužil o naši samostatnost v roce 1918 a který provozuje Československá obec legionářská. Poté se přesuneme až k Veverské Bítýšce, odkud se po Brněnské přehradě dopravíme do moravské metropole elektrickým parníkem.
4. Den / 31. 7. Brno–Bratislava (úterý) Z Brna budeme pokračovat směrem k řece Moravě, do Otrokovic (sídliště Bahňák) odkud vyplujeme v 16:45 na lodi po Baťově kanálu směrem ke Slovenské hranici. Skončíme ale už ve Spytihněvi, odkud budeme dále pokračovat vlakem, tak abyxchom před skončením dne dorazili do Bratislavy, kde ochutnáme halušky s brynzou (pozn. Čápa - já si teda brynzu nedám).
5. Den / 1. 8. Bratislava–Košice–Užhorod (středa) Ráno v čase 7:20 pak odletíme s Aerolinkou ČSA do Košic, kde se k letecké posádce přidají již čekající spojenci s bicykly. Následně nás pak bude čekat přibližně 98 kilometrů na kolech směrem na východ kolem Zemplínské Šíravy a Michalovců ke státní hranicí s Ukrajinou.
6. Den / 2 .8. Užhorod–Mukačevo–Chust (čtvrtek) Šestý den bychom měli být již na území bývalé Zakarpatské Rusi , kde plánujeme v Užhorodu setkání s členy klubu TGM. U pomníku našeho prezidenta osvoboditele položíme květiny k 100 výročí republiky. Předběžným cílem tohoto dne by bylo dojet do bývalého hlavního města Podkarpatské Rusi Chustu. Zde můžeme navštívit místo s bustou prezidenta Masaryka, která byla odhalena 7. března letošního roku ke 168 narozeninám. Dá se předpokládat, že při svižném tempu bychom mohli být večer i v Koločavě, kde půspbil spisovatel Ivan Olbracht.
7. Den / 3. 8. Chust - Koločava - Jasiňa (pátek) Cíl sedmého dne je jasný – dobýt nejvýchodnější místo prvorepublikového Československa a dojet tedy do obce Jasiňa, která je 73 km z Koločavy. Zde již kromě kola nemůžeme počítat s výpomocí vlaku, který by nám zkrátil některé úseky. V případě, že bychom vyráželi tento den z Chustu, předpokládáme nocleh v Usť - Čorne a dobytí Jasini druhý den. Pokud bychom měli štěstí, mohlo by se podařit do Jasini dojet na koních, či s koňským povozem. Vždyť v roce 1938 tu kůň stál 100 korun!
8. Den / 4. 8. Usť-Čorna - Jasiňa - Rachiv (sobota) Po dobytí nejvýchodnějšího místa ČSR bychom se začali postupně vracet směrem na západ se zastávkami na zajímavých místech. Pokud bysme stihli vlak do Rachivu, mohli bysme být tento den večer již tam.
9. Den / 5. 8. Rachiv - Čop – Čierna nad Tisou – Košice (neděle) V neděli by nás čekalo 45 km na kole do města Solotvino, kam bysme mohli dojet kolem poledne a pak by nás čekal přesun do Čopu a cesta podvečerním vlakem do Čierne n. Tisou a přestup na osobní vlak do Košic. Zájemci by se mohli zdržet ještě na Slovensku, ti kdo by spěchali můžou jet nočním vlakem do Bratislavy, či jiného města při řece Váh a odtud pak dle svého uvážení zpátky domů.
10. Den / 6. 8. Návrat do České republiky (pondělí) V našich silách je dorazit v tento den v ranních hodinách ke Slovensko-České hranici, v dopoledních hodinách pak do Brna, Ostravy apod.
Dopravní prostředky: pěší turistika v místech kde nic nejede, železniční doprava v ČR, SK i UA, lodní doprava po Berounce, Brněnské přehradě a Moravě, automobilová doprava v ČR, autobusová doprava v Čechách, tramvajová a trolejbusová doprava ve větších městech, doprava metrem v Praze, letecká doprava s ČSA z Bratislavy do Košic, doprava s koňmi v Zakarpatské Rusi…
Zajímavá místa: Nejzápadnější bod ČR a ČSR u Aše, Praha - metropole ČSR, Žďár nad Sázavou – hranice Čech a Moravy a místo kde bude Legiovlak, Baťův kanál, Bratislava - metropole SR, nejvýhodnější bod První republiky Jasiňa.
Online zpravodajství: V průběhu akce se budeme vždy průběžně hlásit a každý večer zveřejňovat na iKlubovně a facebooku SPJF náš postup ze západu na východ. Pokud se nechcete či nemůžete této akce zúčastnit aktivně, můžete být s námi téměř v celém průběhu akce jako fanoušci a diváci.
Přihlášky: Kdo by měl zájem se akce zúčastnit, může nás kontaktovat na níže uvedených adresách. Můžete s námi jet třeba jen jeden úsek, který se vám bude líbit, či který bude ve vaší blízkosti. Pokud byste chtěli aby expedice SPJF navštívila během své cesty i vás, můžete nás kontaktovat a případnou návštěvu do programu zařadíme.
Pořadatelé: radim.kejik@spjf.cz (Rolf) a jiri.kalina@spjf.cz (Čáp) V průběhu akce rovněž volejte, kde se připojíte na telefon 777 806 825 (Čáp).
Diskuze ke článku
Jasiňa!
Jsme zpátky z náročné cesty, jejíž konec byl poněkud bez energie na psaní (lidské i elektrické), protože jsme byli stálůe v pohybu i v noci, abychom jasiňu stihli. Během dneška dopíšeme reportáže na všech webech a dozvíte se i o poslední dvoudenní části putování přes nekonečné zakarpatské lesy a stráně až do městečka Jasině.
Podrobnosti
Zatím nestíháme online pipravit 2. díl (snad se podaří poslat jej zítra z Koločavy), proto tvořím alespoň fotoreportáž u sebe na blogu (dostupná zde: http://jza.smerem.cz/clanek/418).
Včera
jsm poutníky viděl, takže potvrzuji, že úspěšně pokračují ve své cestě. Republika je naše!Loď po Baťově kanále jede v úterý. Odplouvá se v 16:45 z otrokovického přístavu Bahňák (podle Mirka Dušína), v 17:45 budeme ve Spytihněvi, lístek stojí 150 Kč pro dospělé. Do Otrokovic hodlám jet z brna přes Přerov ve 13:02, ale pokud by byli zájemci o prohlídku Přerova, lze vyrazit i dříve.
Prosím pozor - drobné změny na trase Aš-Jasiňa!
V aktualizovaném harmonogramu si můžete přečíst drobné změny, které vznikli např. díky výlukám na tratích či detailnímu plánování různých úseků. Zájemci kteří by se ještě k akci přidat tak mohou učinit nejlépe telefonicky na kontakt v závěru článku!
Od Aše po Jasiňu, máme svoji domovinu!
Start velké akce napříč Československem se blíží! Přidáte se k nám tuto sobotu v Aši, či na některé další zastávce? 28.7. večer budeme v Plzni, 29.7. projedeme Prahou a skončíme v Českém Brodě. Neváhejte a ozvěte se nám!
Vylepšení triček
zmákneme dožehlením loga a dalších údajů asi po cestě z Aše :)
trička
Myslím si, že by na tričku měl být i:1) nějaký upřesňující text,
2) datum nebo letopočet,
3) odkaz na SPJF jako organizátora.
Pouhé "logo" (mapka a slogan) je málo. Uvažujete o doplnění?
Ad. Jerry
Trička již máme zakoupena!!! Přidáš se na nějaký úsek???
Tip na dres zájezdu
https://www.t-shock.eu/cs/tricko-s-potiskem/8Yz7FvhdKlub TGM Užhorod informuje
"Ta Jižní Morava je jistě krásná zem..."
Shodou okolností budu právě v té době na cestě k hranicích SK, tož to se mnou počítejte na sjezd Moravy k hranicím!Zájemci o cestu z Aše na konec republiky
můžou psát komentáře, diskutovat a číst si novinky z připravované akce v zóně "Od Jasini do Aše" Kdo nejede s náma aspoň na koloběžce po Karlově mostě, či parníkem po Brněnské přehradě, jako by nebyl!
Je to supr
a s rodinou se předběžně hlásíme na ten legiovlak a následnou lodičku:) Další uvidíme...
Díky Alpíne, drobná chybka. Provedl jsem několik marginálních oprav včetně této. A díky za sepsání, Rolfe!
Jedu!
Na celou trasu!
Hrob Jindřicha Foglara
je ovšem nutno hledat v Poděbradech, nikoliv v Nymburce - to by mohla jinak skvěle naplánovaná akce dostat poněkud skluz! :-)
Plán
Ambiciózní a zajímavý plán! Pokud to jen trochu půjde, rád se aspoň na část trasy připojím, hoši!
100 let Československa: "Od Jasini do Aše - 2. d
je již ve výrobě, očekávejte reportáž až v průbehu dnešního dne - z důvodu vysílení, vyčerpání a horečky sobotní noci, která se dostavila až v pondělí!