Moderní děti a mládež
Diskuze o SPJF (novinky, nápady, směřování činnosti a fungování Sdružení přátel Jaroslava Foglara)
Vyberte atribut, podle kterého se bude vyhledávat:
ID ID stránky Titulek Úvod Text Tags Obrázek 1 Obrázek 2 Autor Datum vložení Datum publikování Zveřejnit Soukromý článek? Počet zobrazení23.2.2005 12:46
a jejich zapojení do aktivit SPJF (reakce na měnící se prostředí). Zde je prostor pro vaše návrhy, jak rozšířit naši členskou základnu.
Vytvořil 23. ledna 2011 v 18:06:57 mira. Upravováno 1x, naposledy 27. června 2011 ve 23:34:33
Diskuze ke článku
18. února 2006, 09:01
Třeba ještě Memoriál Jana Tleskače ve vyjímání ježka z klece v listopadu, květnové setkání klubů, soutěž Hledáme Rychlé šípy... mrkni na www.bohousek.cz :)
10. února 2006, 07:40
V Praze by to chtělo taky nějaké akce...Je tam jen Večer světel.A co ostatní?Nic náš klub nikdo nikam nepustí:(
10. února 2006, 07:36
Jenom bych chtěla dodat že obyčejný holky a kluci asi nečtou moje první noviny a taky asi nehledaj nic o SPJF.I já sem se o něm dozvěděla náhodou a to se J.F. zajímám.V Praze se ani nedají sehnat oje první novina.Na co je chcete nalákat?
22. listopadu 2005, 18:55
Plně souhlasím se Sokim, to je úplně skvěle napsaný a není k tomu co dodat. Foglar měl na svoji dobu dost moderní a pokrokové názory, takže i v dnešní době by se mělo využít co nejvíc prostředků které dokážou děcka chytit...
21. října 2005, 18:54
jo a zadny klub nebo naka zakladna Spjf tam neni.-(
23. června 2005, 13:25
jo Zlatodoly byly v Želechovicích nad Dřevnicí, což je vlastně jen pár kilometrů na východ od Zlína...
22. června 2005, 23:55
Vzdyt tam ted byla akce boj o Zlatodoly ne? :)
18. června 2005, 12:59
udelat naku akci v zlynskym kraji co znam su tam jen 5 foglarovcu.....
18. června 2005, 12:58
udelat naku akci v zlynskym kraji co znam su tam jen 5 foglarovcu.....
9. června 2005, 13:10
Foglarova myslenka?
Duraz na vlastni aktivitu a zodpovednost samotnych deti.
Činnost a vychova zalozena na skutecnych zazitcich (dnes na tomto principu pracuje zazitkova pedagogika).
Co nejvetsi vyznam a svoboda jedince (ne velke masove celky ale drobne kolektivy).
Zadny extremismus a prilisna vyhranenost (pestrost cinnosti, nazoru, boj proti nespravnostem vlastním prikladem ne zoufalymi ciny).
Prosocialni jednani (participovat na chodu spolecnosti, pomoc slabsim).
Navrat k prirode jako vyznamn0ho prostžedku k pochopení toho co jsme a proč žijeme (foglarova náhražka religiozity).
Duraz na kvalitni mezilidske vztahy (kamaradstvi, pratelstvi, soudrznost, spoluprace).
Vyzdvihování dětství, jako svébitné hodnoty a kvality lidského života (dětství není pouhá příprava na dospělost).
To jsou asi nejvyraznejsi rysy foglarovy myslenky a jeho stale aktualniho odkazu.
Duraz na vlastni aktivitu a zodpovednost samotnych deti.
Činnost a vychova zalozena na skutecnych zazitcich (dnes na tomto principu pracuje zazitkova pedagogika).
Co nejvetsi vyznam a svoboda jedince (ne velke masove celky ale drobne kolektivy).
Zadny extremismus a prilisna vyhranenost (pestrost cinnosti, nazoru, boj proti nespravnostem vlastním prikladem ne zoufalymi ciny).
Prosocialni jednani (participovat na chodu spolecnosti, pomoc slabsim).
Navrat k prirode jako vyznamn0ho prostžedku k pochopení toho co jsme a proč žijeme (foglarova náhražka religiozity).
Duraz na kvalitni mezilidske vztahy (kamaradstvi, pratelstvi, soudrznost, spoluprace).
Vyzdvihování dětství, jako svébitné hodnoty a kvality lidského života (dětství není pouhá příprava na dospělost).
To jsou asi nejvyraznejsi rysy foglarovy myslenky a jeho stale aktualniho odkazu.
2. června 2005, 12:43
Přesně tak, Stegi. Myško, tobě se nelíbí lanové centrum? Tábor Marťanská kronika? To byl sci-fi tábor - a znal Foglar za první republiky sci-fi? Podle mě je to ale všechno stále foglarovská aktivita. Když se to pojme rozumně, což snad děláme...
1. června 2005, 19:25
Myška: To není pravda. Odbočit od Foglara neznamená přestat dělat jeho náměty a věnovat se vlastním, ale vykašlat se na jeho ideály. A ty mohou být podle mne propagovány i jinou cestou než tou kterou používal on.
1. června 2005, 10:49
Jasně, Hyňas má pravdu. Foglar dělal to, co bylo moderní a byl úspěšný. když mi začneme dělat to co je moderní, tak budeme úspěšní, ale odpočíme od Foglara a nebude to s ním mít nic společnýho.
31. května 2005, 12:29
A co je to tedy podle tebe? Já jsem už svůj názor zcela jednoznačně řekl a budete se muset snažit, jestli mi ho chcete vyvrátit.
31. května 2005, 10:18
Asi bychom si měli ujasnit co je pro nás foglarovská myšlenka...
30. května 2005, 23:18
Přečti si, prosím, opět můj příspěvek.
30. května 2005, 12:11
jo jasně, chápu, v tom máte pravdu, ale jsme SPJF a máme udržet Foglarovu myšlenku...
30. května 2005, 10:27
Líp bych to neřekl...:)
27. května 2005, 22:30
...sně táák, já to říkám furt... Foglar taky nedělal "foglarovské akce". Věřte, že kdyby v jeho době byl moderní zrovna fantasy svět, konaly by se tábory ve Sluneční zátoce ve znamení válečníků, skřetů a jiných potvor a Rychlé šípy by možná studovali na kouzelnické škole v čele s Mirkem Dušínem s černými hnusnými kulatými brejlemi a jizvou na čele :-D Tehdy byli moderní například piráti, takže tu máme Poklad Černého Delfína. Kdo tohle nechápe, nechápe, proč byl Jaroslav Foglar úspěšný. Nabídka a poptávka. Omlouvám se těm, které jsem urazil, možná se pletu...
26. května 2005, 13:23
Na tématu nezáleží - proč neuspořádat fantasy akci, která přitáhne lidi - i když nemá s Foglarem nic společného. Jak tu kdosi (snad Soki?) napsal, důležitá je ta foglarovská myšlenka, kterou tam pořadatel - odkojený Foglarovkami - stejně dá (i když to nemusí být na první pohled vidět). Co se Harryho Pottera týče, nemyslím si, že by byl pouze moderní slaboduchou slátaninou (přímo takhle to nikdo neřek, ale vyznělo to tak)... Naopak řekl bych, že máme obrovské štěstí, že se dnešní mládež dostala pod "vliv" právě tohoto fenoménu.
A poslední věc, jsem toho názoru, že klubovní činnost je skutečně téměř pro každého, ne jen pro pár šílenců, jak naznačil Hynek. Pávě ve věku od 10 do 13 let jsou děti nejsnáze ovlivnitelné a povahově tvarovatelné a pokud jim změníte vzory, které mají dané okolím (což při troše šikovnosti jde), tak se mohou vypracovat v klubařskou "špičku"...
25. května 2005, 15:07
Ar:no jo,ale kdo by to zaplatil...:-(
8. května 2005, 17:53
Ja bych navrhoval,abychom vydavali casopis,ve kterem by bylo vse o rychlich sipech a o foglarovi a taky tydlety stranky a hned by tu bylo decek
4. května 2005, 11:40
Tato úvaha se stále točí kolem dvou možností:
1)Zanechat Foglarovu myšlenku a vtáhnout lidi pomocí Rychlých šípů. Tím nejspíš zachováme hlavní myšlenku této organizace, ale na druhou stranu moc děcek nepřitáhneme, protože to už dávno přestalo být moderní.
2)Dělat akce ad. na téma něčeho co je "moderní", čili Pán prstenů, fantasy apod., což už vlastně patří mimo SPJF a s J.Foglarem to prakticky nemá co dělat.
Proto si myslím, že tahle diskuze je pouze věc dvou různých názorů...
12. března 2005, 20:16
Nevim, jestli jsem ten pravej, cy by tady měl psát, asi ne.
Jak zvýšit členskou základnu? Myslim si že spousta dětí dnes ani neví kdo to byl Jaroslav Foglar. Nikdo z nich nezná příhody Rychlích šípů. Přitom, kdyby to věděli, tak se určitě stanou členy organizace, která z toho vychází.
Takže já bych teda udělal nějakou akci prezentující SPJF potažmo Foglarovo dílo. Nejlépe nějakou hrou nebo aby si zkusili něco neobvyklého. Asi jsem nic nového nepřines, ale řekl jsem svůj názor.
PS: Historie je snad pořád módní (moderní)- viz moje vizitka
1. března 2005, 21:02
Fantasy, což Pán prstenů je, je moderní, a zájem o historii byl svéh očasu také moderní :) Ale jinak máš naprostou pravdu.
1. března 2005, 13:05
Jednoduchost a neorganizovanost ... to jsou prece charakteristiky klubu. Pro kazdeho to neni, jsou deti kolektivni a deti samotarske. Kolektivnich je tak 80%. Kolektivni deti maji sve kluby a ani o tom nevi a bavi je to. Pravy klub se z toho stava ale az ve chvili, kdy si uvedomi, ze to klub je a zacnou o nem premyslet. Bohuzel dnes neni zadny dostatecne modni vzor, ktery by je k tomuto uvedomeni nasmeroval.
Nemyslim si, ze modni veci jsou jen veci moderni ... pan prstenu neni nic moderniho, ale je to modni, dinosauri taky byli velka moda a pritom moderni zivocisny druh to byl pred hodne lety :)
Nemyslim si, ze modni veci jsou jen veci moderni ... pan prstenu neni nic moderniho, ale je to modni, dinosauri taky byli velka moda a pritom moderni zivocisny druh to byl pred hodne lety :)
28. února 2005, 21:13
Tím nechci ale říct, že máme věšet hlavy - vždy se najde určité zanedbatelné procento "takových těch divných lidí", které baví prolézat rozpadlé domy, plácat se po lesích s batohem na zádech a ke všemu ještě o tom psát kroniku. Těm o sobě musíme dát vědět! Ale pokračuji - jak? Na to asi ale nikdo neodpovíme...
28. února 2005, 21:10
Je to dobře řečené Soki, ale bohužel nemohu ve všem souhlasit. Máš pravdu v tom, že jsem skutečně mluvil o módních věcech, ne moderních. Ovšem základní charakteristikou módní věci je modernost, jinak by "moderní lidi" nezaujala. Naopak přínosná a "naše" věc (klubovní myšlenka), může být sice moderní, ale nemusí být módní.
Bohužel, v současné době naprostou většinu populace přitahují módní věci. Proč a na jakém principu nevím, nejsem psycholog. Poznal jsem už ale, že je omylem názor, podle něhož může klubovní myšlenka zaujmout kohokoliv. Děti sice klubovní myšlenku neznají, ale zčásti je to i proto, že ji znát nechtějí. Nebavila by je. Jednodušší je hrát si neorganizovaně a beze smyslu, než v rámci klubů... a jednoduchost je dnes také velmi moderní.
Bohužel, v současné době naprostou většinu populace přitahují módní věci. Proč a na jakém principu nevím, nejsem psycholog. Poznal jsem už ale, že je omylem názor, podle něhož může klubovní myšlenka zaujmout kohokoliv. Děti sice klubovní myšlenku neznají, ale zčásti je to i proto, že ji znát nechtějí. Nebavila by je. Jednodušší je hrát si neorganizovaně a beze smyslu, než v rámci klubů... a jednoduchost je dnes také velmi moderní.
28. února 2005, 20:35
No pro mne by bylo nejlepsi, aby se mi povedlo dostat Foglara do mody. Ale mozna bych to ani nechtel. Ty nejhodnotnejsi veci, ktere maji nejhlubsi a nejopravdovejsi obsah nikdy modni nejsou. Modni veci taky nikdy nejsou modni prilis dlouho, proto bych neslucoval pojmy modni a moderni. Modni jsou Harry Potter, Teletubbies, Bionicle atd. Moderni je dnes duraz na individualitu a svobodu ditete, nazorova, tvurci volnost, vsudypritomnost technologií. Nemoderni je uniformita, vynucovana poslusnost k autoritam ... Klubovni myslenka zapada do dnesni doby na rozdil od klasickych forem prace s mladezi, proto jsem v SPJF a proto se klubovni problematikou zabyvam. Nechci aby byla modni, ale moderni stale je. Jeji problem neni v tom, ze deti pro ni dnes nemaji pochopeni, ale v tom, ze deti ji neznaji. Za jedno z poslani SPJF povazuji to, abychom jim ji pomohli znovu objevit.
27. února 2005, 11:13
Moderní znamená zajímat se o nové trendy. Pokud děti nemají být vyřazeny z party spolužáků a kamarádů mimo svůj klub, moderní být musí. Mládež dnes ve většině případů nebaví to, co bavilo mládež před třiceti, padesáti, sto lety. Společnost se vyvíjí a nelze říct, která zábava je hodnotnější - jestli ta dnešní, či ta sto let stará. To se většinou ukáže teprve časem a proto je třeba dětem nabízet i moderní aktivity, ovšem v případě, že již dnes nejsou pod úroveň pořadatele. Já by se třeba nikdy nesnížil k tomu, abych připravil Teletabies hru a tak ji nikdy nepřipravím... To je podle mě základní kritérium - ochota pořadatele. Když někdo chce připravit libovolnou akci, nebudu mu v tom nikdy bránit - jen vznesu své připomínky a to ještě opatrně, protože já s akcí nebudu mít nic společného a nerad kritizuji cizí dobrovolné aktivity.
27. února 2005, 10:13
Krizmene,teď jsi mě urazil...já totiž například pionýr jsem, už dobrejch 13 let...A pokud si myslíš, že tady jednotlivci nejsou zástupci všech známých i neznámých organizací, tak se celkem mýlíš...
26. února 2005, 18:28
Margi :-))))
26. února 2005, 17:35
Stegi:Pasivní hráči Bratrstva a chataři se dobře dostávají do Sdružení, to je fakt. :-))
25. února 2005, 16:33
Myslíš, že to tady třeba Pionýři čtou? Někdy mám pocit, že se tady stejně mele asi těch 70 nejotrlejších. Vznáším dotaz - mají být děti moderní? A co to vlastně znamená BÝT MODERNÍ? Může mi na to tady někdo odpovědět????
25. února 2005, 11:45
No jo, preci tady sve nejcennejsi napady nebudu placat na verejnem foru, kde si je muzou precist Pionyri, Skauti, Tomici, CTU a dalsi :))))))))) Obavam se, ze oni by je snazeji zrealizovali .) Tak pojdme neco udelat pro to, abychom byli taky tak schopni :)
24. února 2005, 08:21
Sice si nemyslím, že já jsem ta povolaná osoba, která by zde měla psát jako první, ale taky se mi nechce čekat, takže s dovolením začnu.
Reagování na měnící se prostředí jsme řešili mezi sebou mnohokrát a většinou jsme se shodli, že je třeba na jednu stranu být svý a nesnažit se dětem zalíbit s každou populární novinkou (teď mám na mysli věci jako Harryho Pottera, nebo Digimony), ale na druhou stranu nezůstat stát na místě, ale vyvíjet se. Myšlenka to dobrá, ovšem zajímalo by mne, jak to provést. Kdyby jste mi někdo zkusili vytyčit tu případnou zlatou střední cestu, byl bych vám vděčen...
Názory na rozšíření členské základny se ale různí, takže bych byl rád, kdyby jste sem mohli napsat jak je to nejlepší podle vás a mohli bychom o tom diskutovat. Podle mě se nám díky netu otevřela slušná možnost, jak tyto pasivní hráče Bratrstva a chataře dostat nejdříve na nějakou akci a poté i do Sdružení. Problém je v tom, že akce pro ně musí být dostatečně atraktivní a mnozí také chtějí, aby byla blízko jejich bydliště... Další dobrou možností je podle mne pokusit se dostat do Sdružení kamarády těch, které známe a kteří tam již jsou. U nich ale platí to samé co u těch předešlých.